Portret Bram

Portret Bram

Nog lang voor de dramatische teleurgang word ik gevraagd een portret te maken van voormalig advocaat Bram Moscowicz voor de Volkskrant Magazine. Als ik zijn luxe kantoor in de binnenstad binnenkom waan ik mij in high society escort club, althans zo stel ik me deze voor. De inrichting is vol met zwaar houten lambriseringen en meubels welke autoriteit ademen, ze kraken van de informatie die ze de afgelopen jaren hebben moeten dragen. Daaromheen dartelen, echt niet overdreven, zeker tien blonde en langbenige dames met strakke kokerrokken aan. Ze kijken serieus en verplaatsen dossiers en kopjes koffie. Ik denk zeker twee keer dat ik dezelfde dame voor me heb, maar ze blijkt een ander lid van dezelfde Moscowicz-entourage-familie te zijn. Ik stel me kort voor hoe de sollicitatie gesprekken verlopen zouden zijn en ben nog sneller klaar met de verwondering hierover.

Bram ontvangt me hartelijk en laat me rustig zijn kantoor rondkijken om een geschikte plek te vinden voor fotografie. Ik ben aangenaam verrast over een schilderij van Marlon Brandon als de Godfather hangend boven een stoel, en besluit de stoute schoenen aan te trekken en hem uit te nodigen daar te gaan zitten. Er heerst een soort onuitgesproken begrip in de ruimte. Hij weet dat ik beet heb en ik weet dat zijn ijdelheid hem belet om mijn verzoek te weigeren. Dit resulteert in een besmuikte lach die hij probeert te verhullen terwijl hij plaats neemt in de stoel. Als een geoefende fotograaf weet ik dat de eerste momenten belangrijk kunnen zijn, als de persoon nog niet zijn pose heeft aangenomen, nog niet in de rol is gegleden en ik knip er lustig op los. Ik ben tevreden met het uiteindelijke beeld van een Bram Moscowicz wiens gezicht we al zo goed kennen, en wat hij ook zo graag wil laten zien, wat voor de gelegenheid gedeeltelijk bedekt is. Zou het onbewuste schaamte zijn waar de kijker nu naar mag kijken? En waarover dan? Of is het valse bescheidenheid en bewijst hij hiermee zijn slimmigheid in het bespelen van mij, de media, de wereld. Toen (2006) wist ik nog niet wat we nu weten……

Ik hou er erg van om bij portret fotografie iets mee te nemen van de omgeving van de persoon. Dit onthuld iets over degene wat intiem kan zijn en eigen is. Smaak, aandacht, zorg, identiteit of juist het gebrek hieraan. De interactie tussen persoon en zijn levens omgeving heeft in beeld voor mij veel zeggingskracht, dit geeft een persoon betekenis en diepte. Daarom portreteer ik mensen bijna altijd in hun woon of werk omgeving. Na een grondige scan van de omgeving en een gesprek met de persoon komt er vaak als vanzelf een plek naar de voorgrond die klopt. Als een sleutel in het slot klikt het dan, en dan weet je dat je goed zit.

  • Bram Moscowicz 
  • Volkskrant Magazine cover en binnenwerkportret 2006
  • fotograaf Marijn Scheeres
  • analoog/ 6x7

Wie is Portret fotograaf Marijn Scheeres?

Wilt u meer informatie over Portret fotograaf Marijn Scheeres? klik hier.

Wilt u Portret fotograaf Marijn Scheeres boeken?

Wilt u Marijn Scheeres boeken voor een fotoshoot? Stuur dan een email naarmarijn.scheeres@p-i.nl of neem telefonisch contact op via nummer: 06 52043048

Gerelateerde berichten