De 13 bouwstenen van het Business Model Canvas

Weet jij straks exact hoe het ervoor staat? Met het Business Model Canvas breng je al jouw bedrijfsaspecten op een overzichtelijke en visuele manier in kaart. Aan de hand van 13 bouwstenen beschrijf je de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Zo krijg je zicht op welke bedrijfsonderdelen van essentieel belang zijn en waar eventuele bijsturing nodig is.

Een ondernemingsplan schrijven wordt door sommige ondernemers ervaren als een lastige opgave. Er zijn echter diverse methoden beschikbaar die jou hiermee op weg kunnen helpen. Het beroemde Business Model Canvas is een goed hulpmiddel bij het schrijven van je ondernemingsplan.

Hoe is het Business Model Canvas opgesteld?

Deze methode is ooit ontworpen door Alex Osterwalder, die er samen met Yves Pigneur een boek over schreef. Het model werkt zeer overzichtelijk en bestaat uit 13 bouwstenen.

1/2/3/4 Merk definitie

Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waardepropositie te creëren? Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten.

Op productgebied draait dit om het ontwikkelen van een kwalitatief sterk product dat beter is dan dat van de concurrenten. Wees servicegericht en investeer daarmee in de klantrelatie. Niet alleen het werven van nieuwe klanten, , is belangrijk voor ondernemers, maar het behouden van klanten is, zeker in tijden van recessie, minstens zo belangrijk.

5/6. Value Proposition

De waarde propositie, oftewel wat is de onderscheidende of toegevoegde waarde die jij biedt aan de klant? Definieer waarin je daadwerkelijk verschilt van de concurrentie. Bepaal dus in welke markt jouw onderneming zich begeeft en specificeer daarin weer wat je aanbiedt. De producten of diensten moeten ten eerste functioneel zijn, maar tegelijkertijd beter of uitgebreider dan de diensten of producten van de concurrentie.

Het product moet aantrekkelijk zijn in gebruik, financieel voordeel bieden en de klant dient er waarde aan te hechten, zodat het nogmaals wordt besteld. Een belangrijk onderdeel hierbij is de service die je biedt, het is een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid.

  1. Doelgroep

Het bepalen van de juiste is essentieel. Breng in kaart welke specifieke klanten je wilt bedienen en onderzoek wat de behoefte is van deze doelgroep. Dit staat ook wel bekend als het segmenteren van de markt omdat je de doelgroep afbakent. Ligt de focus op mannen of op vrouwen, op rijke pensionado’s of op middenklassers, het hele land of een bepaalde provincie? Denk verder aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Specificeer de wensen van de doelgroep. Als er geen vraag naar jouw producten is, verkoop je niets. Zodra je weet waar de potentiële klanten behoefte aan hebben kun je hier jouw product of diensten op aanpassen.

8/9/10 Customer Relationships

Bekijk op welke manier je in contact staat met klanten. Als je een brede klantenkring hebt, maak dan een onderscheid tussen de wensen van deze klanten (afnemers die groot inkopen of een particulier die één product bestelt) en kijk naar het rendement dat je kunt behalen op elk van deze klantengroepen. Investeer in de relatie met deze klanten.

Een stapje extra zetten levert een goede en stabiele klantrelatie op, waardoor de klant hopelijk vaker terugkomt. Als je een klant wilt weghalen bij de concurrentie (en dat wil je), dient jouw product niet alleen net zo goed of beter te zijn, maar is het ook belangrijk om te investeren in deze relatie.

  1. Channels

Dit zijn de (verkoop)kanalen waarmee je in contact komt met klanten. In dit vak in het model beschrijf je onder meer de marketing- en distributiestrategie. Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen, in een winkel of online?

Combineer de offline en online kanalen om zoveel mogelijk klanten te bereiken. Een manier om de klanten te bereiken is content marketing, een waardevolle techniek voor het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content om jouw doelgroep aan te spreken.

 Key Activities

12/13 Partners

Het geheel is meer dan de som der delen, luidt een oude wijsheid. Als ondernemer kan het soms van belang zijn om met partners samen te werken om de concurrentie met anderen aan te gaan. Beschrijf in dit deel van het model, indien van toepassing, welke partnerships belangrijk zijn om succesvol te zijn en om te kunnen groeien en concurrerend te zijn.

Door te beschrijven welke strategische partners je kunt gebruiken, weet je precies welke kennis en expertise nodig is om je aan te vullen. Een tekstbureau en een videobureau kunnen bijvoorbeeld uitstekend samenwerken om interactieve websites te creëren.